Auriga-naar-huis.reismee.nl

Het vertrek van Femke terug naar Nederland

Zondag 14 augustus 2011.

Het moment voor Femke is aangebroken en om vijf uur staan we op om richting het vliegveld van Pula te gaan met onze huurauto een Citroen C4. Prima karretje. De weg is omstreeks deze tijd leeg zodat we flink kunnen doorhalen. We komen daar om circa zeven uur aan en zien op de parkeerplaats ook Bas en Debra lopen. Dat is leuk en we gaan gezamenlijk inchecken en daarna een bakkie doen in het aanwezige restaurantje. Een van de kinderen van Bas en Debra laat per ongeluk een flesje Fanta over haar spijkerbroek vallen maar de droger in het toilet hersteld deze nattigheid en iedereen is weer tevreden. Ik neem afscheid van Femke en laat haar onder de hoede van Bas en Debra. Zij kan namelijk na Koln meerijden naar Nederland. Sommige mensen hebben geluk. Voor mij wordt het een rustige dag, geen zeilen maar het Anja, Roel en de kits een beetje rondhangen bij het zwembad bij hun appartement en daarna een barbecue. Het is een leuke dag geworden en na afloop wordt ik keurig weer terug gebracht naar de Auriga in Funtana.

Maandag 15 augustus 2011.

Na het betalen van de havengelden, drie dagen, begeef ik me weer op zee en ditmaal ben ik heer en meester op de Auriga. Het weer is mij gunstig gestemd, windje ZW met max. 15 knopen. Kan zelfs de Genua uitrollen en ze loopt heerlijk. De bedoeling was eerst Novigrad maar ik vaar door naar Umag en kom daar omstreeks 14.30 uur aan. Ik begeef me meteen naar de douane om me hier uit te klaren en dat geschiedt prima, binnen een kwartier is alles geregeld. Wel moet ik morgenvroeg nog even langs de havenpolitie. Nu maar de AC marine in wel een grote want er kunnen dik 500 boten liggen. Er is voldoende plaats en ik wordt prima geholpen met het aanleggen. Ook hier zijn Möring. Naast mij komt een Italiaan liggen die mij een bord pasta aanbiedt omdat hij iets teveel heeft gemaakt. Dat wordt door mij in dank afgenomen. Bij het afrekenen in de receptie blijkt dat ze van groot houden, want de prijs is erna, ruim eur 56,00. De duurste havengelden van Kroatië in onze periode. Mag ken ik al van onze tocht verleden jaar, toen hebben we daar een kleine wandeling door het oude gedeelte van de stad gemaakt. Er staan mooi oude en herstelde gebouwen en de sfeer is prima. Zodoende besluit ik aan boord te blijven

Dinsdag 16 augustus 2011.

Lekker geslapen en om acht uur opgestaan om te douchen in deze toch te dure marina. Bij eten eten wordt ik telefonisch benaderd door Femke met wat gegevens over de Marine Koper en Izola. Ik moet een beslissing bij welke Marine ik eruit ga. Hert wordt toch Koper en omstreeks kwart over tien verlaat ik de Marine Umag op weg naar de havenpolitie. De persoon die mij helpt begrijpt mij niet en wil mij juist inklaren dat zie als ik een formulier van hem krijg. Geërgerd verscheurd hij het formulier en zegt dat ik eerst na de douane moet. Ik zeg hem, dat heb ik gisteren al gedaan, kijk maar op het formulier. Na overleg met zijn collega krijg ik mijn stempel en kan vertrekken. De wind is tegengesteld dan gisteren en heb weer NW en het hobbelt een beetje. Golven van circa een halve meter, dit is te doen. Bij de kop van Savudrija moet ik NO en kan hierdoor de Genua weer gebruiken. De Auriga en ik vermaken ons en lopen samen een dikke 6 knopen. Na vier en een half uur te hebben gevaren komt Koper in zicht en ik meer af aan de kade van Marina Koper. Er ligt nog een Hollander en eentje jawel van de vereniging 't IJ de familie Reimersma , leuk. Van de receptie mag ik bij hun liggen en ik verneem van hun dat zij ook wachten op transport naar Nederland met vanderWetering. Na het bellen met vander Wetering vernemen wij dat we woensdag 24 augustus worden getransporteerd. Heb ik mooi de tijd om in alle rust de boot klaar te maken voor vertrek.

Reacties

Reacties

Anton

Aan alles komt een eind = de realiteit. Maar het is hiero ook héél erruggg leuk. Lekker veel politiek gehakketak. Alles ziet prachtig groen vanwege de regen de laatste maanden. Busvervoer wordt 20% duurder en lijnen verdwijnen. Prinsjesdag wordt dit jaar met angst en beven tegemoet gezien. Alles wordt duurder. Eigenlijk is het goedkoper, denk ik, om op een bootje in de Middellandse Zee te gaan dobberen ....... Welkom thuis !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!