Auriga-naar-huis.reismee.nl

Eventjes alleen omgeving Corfu

Woensdag 27 april 2011. Vandaag is Bert jarig en Femke stuurteen SMS naar haar vader. Vannacht heeft het de hele nacht geregend met rood zand uit de Sahara. Niet leuk, moet ik weer alles schoonmaken. We gaan de stad in voor wat boodschapjes en ik bezoek een kapper. Deharen op mijn hoofd zijn volgens Femke te lang dus laat ik ze verwijderen. De kapper is dat niet gewend en vraagt echt twee keer: 'zo kort?' Terug op de boot ontvangen we van buren uit Denemarken deontbrekende zeekaart van Noord Italië, wel een oude maar dat geeft niet, we zijn er blij mee.

Donderdag 28 april 2011. Om 11.00 uur vertrekken we uit de haven van Preveza en tijdens deze tocht kruisenwePeter en Bep met hun Petros, die waarschijnlijk op ons oude plekje gaan liggen. We wensen ze een goed reis en misschien zien we ze nog ergens van de zomer. We varen richting Gaios op het eiland Paxos en komen daar na circa 5 uur zeilen en motoren aan. Oei, bij het willen vastleggen langs de kade (ik ben de stuurman) raak ik de kade waar weeen flinke kras aan overhouden. Jammer. Het stadje is nog niet gereed voor toeristen en we zoeken ons te pletter naar een restaurant. Dan ziet Femke een kapper en ziet ze kans om na een paar dagenhaarhaar te (laten) wassen. Daarnatoch nogeen restaurant gevonden, wel duur maar lekker eten, het heette iets van Takke Takke.

Vrijdag 29 april 2011. Om 10.00 uur verlaten we na het ontbijt Gaios op weg naar Corfu. We hadden als proef het achteranker uitgegooid maar dat moest met de hand worden opgehaald. Dat viel vies tegen, zat muurvast en dat is werken op deze vroege morgen. Het commando maar overgedaan aan Femke en nu moet ik mijn spierballen weer gebruiken en eerlijk gezegdwas ik blij dat het anker boven was. We varen onder zeil richting Benitses en bij aankomst daar blijkt de haven vol te liggen. We motoren verder richting Corfu stad en vinden een plekje in de haven onder het fort bijvereniging NAOK. Haventje is niet goedkoop circa EUR 25,00 per dag maar wel met elektra en water en douche.

Zaterdag 30 april 2011. We gaan deze dag maar eens wat wandelen in de stad, het is mooi weer en we genieten met de lunch van een lekkere pannenkoek met banaan en een drankje. Bij terugkomst in de haven worden we door de havenmeester gewaarschuwd dat er slecht weer aan komt en dat we de boot extra ver van de kade moeten leggen in verband met het schommelen. En het klopt ook, heel veel wind en regen en onze boot gaat tekeer als een schommelstoel. Van slapen komt die nacht niets terecht.

Zondag 1 mei 2011. De volgende morgen blijkt er in de bilge water te staan datniet naar olie ruikt. We controleren een en ander maar vinden niets. Het water zit bij de kielbouten, lekkage? We weten het niet en besluiten maar naar het vliegveld te lopen om te kijken of dat voor morgen een optie is. Femke gaat mij morgen verlaten. Terug op de boot willen we de motor nog even starten en helaas hij slaat niet aan en de meter van de accu slaat op hol. Accu stuk?? Maarja, het is zondag en dan is er niets open. We gaan een beetje ongerust naar bed.

Maandag 2 mei 2011. Om acht uur opgestaan en met de oude accu, op een steekwagentje, een bedrijf zoeken waar ik deze kan testen, maar dat is ruim drie kilometer lopen. Bedrijf gevonden in de oude haven en jawel de accu is gestorven en ik neem een nieuwe mee tegen een redelijk prijsje (120,00 euro). Accu gemonteerd en de motor start weer als een zonnetje. Om drie uur breng ik Femke naar het vliegveld want zij vertrekt om 18.00 uur naar Amsterdam. Niet leuk en er vallen wat traantjes. Maar over iets meer dan drie weken komt ze weer terug. Of de duvel er mee speelt: die nacht gaat het weer stormen en ben ik alleen. Hebop de windmeter 30 knopen gezien en het water sloeg over de steiger op onze boot,weer met regen met rood zand. Jebegrijpt het al, ik heb die nacht niet geslapen. Femke waarschijnlijk wel, want die lag in Amsterdam in haar eigen bed.

Dinsdag 3 mei 2011. Weer extra water in de bilge. Word er een beetje moe van en ik besluit omdat ik toch alleen ben, de boel eens goed te controleren. Het water is geen zeewater er zit geen olie op en is alleen een beetje vies. Leidingwater? Ik controleer alle kranen en koppelingen maar vind in eerste instantie niets. Dan maar weer onder de motor kijken en jawel, onder de dieseltank staat ruim tien centimeter water: waar komt dit vandaan? En dan zie ik uit een opening naar de bakskist water druppelen. Uit de bakskist?Ik haal de hele bakskist leeg en wat zie ik.....de extra jerrycan met drinkwater lekt als een mandje. Er zatnog een klein beetje in, er was dus ruim 8 liter water verdwenenonder de houten betimmering in de bakskist. Dus ik maar hozen en na een half uurtje was hij droog. Eind goed al goed. Wat een geruststelling, geen lekkende kiel. Hoop vannacht eens lekker te kunnen slapen.

Woensdag 4 mei 2011. Vanmorgen na betaling havengeldom 11.00 uur uit Corfustad vertrokkenrichting Gouvia om diesel te kopen.Extra diesel getankt, 30 liter, en vervolgens op weg naar Plataria op het vaste land, zo'n 31 mijlenvaren. Onderweg wisselend weer, af en toe een spatje regen en dan weer zon, maar de wind van de verkeerde kant. Dus motoren voor een groot gedeelte. Aankomst om 17.00 uur en bij hetachteruit ankeren geholpen met het aanleggen door eenvader met zoon uit Nederland. 's avonds steekt er een harde wind op, circa 24/25 knopen, met veel regen, maar toch redelijk geslapen. Plataria is een leuk klein vissershaventje met wat restaurants aan de kade en vaste ligplaats van een Nederlandse charterzeilclub. Naast mij ligt een Nederlander met een originele houten boot uit Holland, hij heet Tom, waar ik watervaringen meeuitwissel. Hij is al enkele jaren onderweg vanuit Nederland via Frankrijk, westkant van Italie en nu in Griekenland beland. Ervaren zeiler en stuurman op diverse grote vaart/charterschepen.

Reacties

Reacties

jan verweij

dus je bent het luie zweet weer kwijt geraakt ,maar toch een geruststelling dat het geen lekkage was nu peter zonder femke het allerbeste ,behouden vaart,en tot ziens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!