Auriga-naar-huis.reismee.nl

Vertrek van broer Cor vanaf Corfu

Dinsdag 17 mei 2011. We vertrekken uit Vonitsa richting Preveza, het weer is niet echt goed, veel bewolking en ookzwarte wolken, maar we wagen het erop. We zijn nét uit de baai als het achter ons gaat onweren, dus wordt onze bestemmingPreveza, waar we na ongeveer twee uur varen aankomen. Het is nog droog maar het ziet er niet best uit. We besluiten hiereen nacht over te blijven en morgen zien wewel. De boot van Tom en Inge ligt nog in de haven en we makenweer een babbeltje. Zij willen richtingItalië enbuitenom terug naar Nederland. In de avonduren klaart het weer op en we gaan vroeg tekooi.

Woensdag 18 mei 2011. We staan vroeg op en Cor - ik mag geen Corrie zeggen - gaat brood halen terwijlik de boot vaarklaar maak. We eten snel een ontbijtje en gaan naar de ovHHerkant, naar Cleopatra, om diesel te tanken. Als snel blijktde kop van de slang te dik voor onze jerrycans. Ik heb wel een trechter maar daar zit een barst in, waardoorerregelmatig diesel over onze jerrycans loopt, en Cor zijn broek en handen worden zeiknat. Aangezien er geen andere trechter is gaanwe door. We laten onze jerrycans op de kade staan en gaan naar het kantoor om een nieuwe trechter en schoonmaakmiddelen te kopen. Helaas,die hebben ze niet, dus door naarMarine Preveza, die blij zijn ons weer te zien en ons een nieuwe trechter verkopen.Ze hebben geen schoonmaakmiddelen; dan maar met afwasmiddel! We vertrekkenom 10.00 uur door het kanaal naar open zee. We hebben stroom mee en gaan zo'n 7.4 knopen per uur. Op zee is het vrij rustig en we rollen de Genua uit met de motor lichtjes bij, want onze accu's waren bijna leeg. We lopen lekker en halen zelfs een Bavaria 40 in.Maar halverwege loopt de snelheid terug maar hettoerental blijft hetzelfde.....we begrijpen het nietmaar de motor zelf loopt prima zonder storingen. Misschien zit er iets onder de boot ? We weten het niet en stomen door naar Lakka waar weomvijf uur aankomen. We leggen de boot stil bij het strand, ik trek mijn zwembroek aan en pak mijn snorkel om onder de boot te kijken. Het water is niet bepaald warm, maar het moet.Teleurstelling, niets te zien, alles ziet er normaal uit. We gaan weer ankeren aan de kade en denken na. Vervuilde diesel? Morgen gaan we naar Petriti, daar zijn ervaren vissers met kennis van dieselmotoren en anders gaan we naarGouvia. We laten de motor voor wat het is en gaan eten.

Donderdag 19 mei 2011. We vertrekken om 10.30 uit Lakka, alles gaat goed, de motor start prima en het weer ziet er redelijk uit, wat wolkjes en er is wind. We stomen met circa 5 knopen, Genua en motor licht bij, 1500 toeren richting het eiland Corfu. Als we de mondingtussen eiland en vasteland land binnenvaren, valt de wind helmaal weg en wordt de zeespiegelglad. We zetten de motoriets bijen na ongeveer drie uur varen komen er allerlei donkere wolken opzetten. We tuffen door richting Corfustad en gaan niet naar Petriti. En dan begint het te regenen en te waaienen niet zo'n beetje ook. Het water wordt onrustig met golven van 1 a 1.5 meter hoog. Cor staat aan het roer en ik besluit het van hem over te nemen, want de golven slaan inmiddels over het voordek.Waauuw. De boot slingert behoorlijk maar ik heb haar goed onder controle en de motor doet het prima. We komen veilig aan in de haven van NAOK om 16.45 met een trip van ruim 29 mijlen. Enna ongeveer anderhalf uur; weg zon en wind. We gaan wat eten in de stad en duiken de kooi in.

Vrijdag 20 mei 2011. We hebben de hele dag om lekker niets te doen en we besluiten wat kleine boodschapjes in de stad te doen. Opeens komt er een tankauto op de kade en dat is mooi, kan ik meteen weer mijn lege jerrycans bijvullen. Hierna gaan we nog wat wandelen en vultCorzijn camera nog watmet foto's. Tussendoor drinken we een bakkie Griekse koffie met iets lekkers erbij. In de avonduren heeft Cor een leuk restaurant gevonden en hij trakteert mij op een heerlijke maaltijd. Bedankt, dat ging er wel in! Op de terugtocht naar de boot drinken we aan de kade nog een borreltje en verdwijnen om half elf in de kooi. Morgen moeten we vroeg op, Cor wil om zeven uur op het vliegveld zijn en dat is nog een klein half uur lopen.

Zaterdag 21 mei 2011. We staan om kwart voor zes op en begeven ons om acht over zes met de steekwagen richting vliegvelddoor een doodstille stad,geen kip te zien. Op het vliegveld zijn we iets te vroeg en we nemeneen kop koffie, dieniet te zuipen ismaar allee. Om kwart over zevencheckt Cor in ennemen we afscheid. Cor goede vlucht en bedankt voor je aanwezigheid! We hebben elkaar weer wat beter leren kennen en het was een uitdaging om10 dagen in eenkleine ruimte met elkaar samen te leven. Plezier gehad, helaas niet voluit kunnen zeilen omdat de wind niet meewerkte, en erachtergekomendat we beiden snurken en niet zo beetje ook.Ik ga terugnaar de boot waar ik de kuip een flinke schoonmaak beurt geef. Zo kom ik de dag ook weer door, nog niet wetende waar ik morgen naar toe zal gaan.